Skolbäcken – som ett rinnande vatten
Att lära sig om naturen genom att vara i naturen – det är kärnan bakom konceptet ”Skolbäcken”. Genom praktiskt lärande vid en närliggande sjö, bäck eller hav får barn lära sig hur livet under ytan fungerar, samtidigt som de bidrar till att förbättra miljön för fisk och andra vattenlevande organismer. Syftet är att göra undervisningen levande och ge eleverna en förståelse för hur ekosystemen hänger ihop. Forskning från Göteborgs universitet har visat att Skolbäcken är ett unikt exempel på naturvårdsinriktad utomhuspedagogik som skapar både engagemang och konkret kunskap.
Skolbäcken visar att framtidens naturvård börjar i skolan. Genom att ge barn och unga möjlighet att själva bidra till friskare bäckar och sjöar skapas både kunskap och engagemang som varar.
Skolbäcken vid Tivolibäcken
Inom Improve Aquatic LIFE ska vi genomföra många skolbäcksaktiviteter. En av dessa aktiviteter genomfördes häromdagen organisationen Sportfiskarna som är en av många projektpartners. Aktiviteten genomfördes vid Tivolibäcken i Torekov som mynnar i Natura-2000 området Nordvästra Skånes havsområde (Södra Kattegatt och Öresund). Barnen fick under denna skolbäcksaktivitet håva efter bottenlevande djur för att se vad som gömmer sig under ytan. Mycket kräftor hittades under håvningen till barnens glädje. Barnen fick även anlägga en lekbädd till havsöringen som förhoppningsvis kommer gilla den nya lekplatsen och på sikt bidra till fler fiskar i bäcken men även i havet. Några småöringar fångade vi också under aktiviteten. En väldigt lyckad dag!
Skolbäcksaktiviteten vid Tivolibäcken i Torekov.
Foto: Emma Toral










